Záhady vesmíru: Proč kosmonaut po sundání skafandru nevybuchne?

21.06.2013 - Micha Švanda

Co je nejjasnějším objektem ve vesmíru? Jak dokážou sondy letět až na hranici Sluneční soustavy s malým množstvím paliva? Co se stane, když si kosmonaut sundá ve vesmíru skafandr?

Co je nejjasnějším objektem ve vesmíru?

Zdaleka nejjasnějšími objekty ve vesmíru jsou kvazary. Název kvazar (angl. quasar, což je akronym pro QUASi-stellAR radio source) označuje vesmírný objekt s výrazným rudým posuvem spektra (tedy objekt, který je velmi daleko), jenž v dalekohledu vypadá jako bodový objekt (jako hvězda). Pravděpodobně se jedná o aktivní jádra velmi starých galaxií, v jejichž středu se nachází supermasivní černá díra, na niž dopadá velké množství hmoty. Ta obíhá černou díru v masivním akrečním disku, kde se zahřívá a vyzařuje ve všech oblastech spektra (více v Tajemství vesmíru 11/2012).

Odhaduje se, že kvazar vyzařuje do svého okolí až 1040 W energie, což odpovídá 3×1013 sluneční svítivosti – supermasivní černá díra tak musí zkonzumovat hmotu ekvivalentu deseti sluncí za rok, aby tuto svítivost dlouhodobě udržela. A to zřejmě není nemožné. Nejjasnější známé kvazary pravděpodobně konzumují ještě o dva řády více hmoty, tedy ekvivalent 600 zemí za minutu. Svítivost kvazarů se odvíjí od změn v jejich těsném okolí (záleží tak na množství hmoty, které právě konzumují). Ještě dodejme, že kvazary byly objeveny již v prvních rádiových mapách oblohy (dnes jich známe na šedesát tisíc) a jsou zdroji i krátkovlnného (rentgenového) záření.

Vypouštění sond na meziplanetární dráhy je obecně velmi náročné na palivo a plánovači těchto misí si mnohdy vypomáhají některými aspekty nebeské mechaniky. Často se využívá manévr tzv. gravitačního praku, který spočívá v těsném průletu sondy kolem planety, přičemž si s ní sonda vymění část pohybové energie. Přesněji řečeno, sonda získá pohybovou energii (rychlost) na úkor pohybové energie planety. Rozdíly v hmotnostech sondy a planety jsou ale obrovské, takže zatímco na pohybu planety se tato výměna energie vůbec neprojeví, sonda může být urychlena na rychlosti, které jsou s využitím konvenčních motorů nedosažitelné. Gravitační manévry kolem planet představují standardní nástroj plánovačů meziplanetárních sond.

Co se stane, když si kosmonaut sundá ve vesmíru skafandr?

Bohužel, případy rychlé expozice astronautů velmi nízkému tlaku byly již v historii kosmonautiky zaznamenány – přistávací kabině Sojuzu 11 se v roce 1971 předčasně otevřel ventil vyrovnávající vnitřní tlak, došlo k úniku atmosféry z kabiny a všichni tři kosmonauti zahynuli. Pokud by si kosmonaut sundal skafandr ve vesmírném prostoru, během 15–20 sekund by ztratil vědomí v důsledku prudkého poklesu tlaku. Vnitřní tlak lidského těla není dostatečný, aby kosmonaut vybuchnul, avšak přítomnost plynů by mohla vážně poškodit jeho vnitřní orgány. Prudká expanze by mu zřejmě poškodila plíce, čemuž by se však dalo zabránit vydechnutím před sundáním skafandru. V krevním řečišti by se nejspíše objevily bublinky vzduchu, podobně jako když se potápěč vynoří příliš rychle. Pokud by byl kosmonaut vystaven vakuu po dobu kratší než tři až čtyři minuty, nejspíš by mohl být úspěšně resuscitován. Delší expozice vzduchoprázdnu by však téměř nevyhnutelně skončila smrtí a postupným zmrznutím.

Tajemství vesmíru 12/2012