Záhady vesmíru: Proč neutronová hvězda rotuje tak rychle?

29.10.2013 - Michal Švanda

Neutronové hvězdy, velmi hustý a těžký pozůstatek po běžné hvězdě, často rotuje rychlostí několika desítek až stovek otáček za sekundu. Proč se tomu tak děje?

Proč neutronová hvězda rotuje tak rychle?

Neutronové hvězdy vznikají převážně rychlým gravitačním kolapsem jader hmotných hvězd. Při tomto procesu se musí zachovávat moment hybnosti. Je to podobné, jako když se roztočíme na kancelářské židli: pokud upažíme, otáčení se zpomalí, pokud opět připažíme, otáčení se zrychlí. Jádro neutronové hvězdy zmenší při svém vzniku svůj poloměr ze stovek tisíc kilometrů přibližně na deset kilometrů. Pokud aplikujeme zákon zachování momentu hybnosti, můžeme odhadnout novou rotační periodu, která bude výsledkem násobení původní rotační periody (typicky desítky dnů) a kvadrátu poměru velikosti po kolapsu a před ním. Hvězda s rozměrem jádra 500 000 km a rotační periodou měsíc se pak po kolapsu na neutronovou hvězdu musí roztočit s periodou jedné milisekundy.

Jak se měří rychlost vesmírných objektů?

K měření složky rychlosti kosmického objektu ve směru k pozorovateli, tzv. radiální složky, se využívá Dopplerův jev, fyzikální princip, jejž zveřejnil Christian Doppler v roce 1842 v Praze. Jev vychází z posunu frekvence vysílače skládáním rychlostí signálu a vzájemné rychlosti vysílače vůči přijímači (pozorovateli). Pohybují-li se objekty od sebe, registrovaná frekvence signálu klesá, vlnová délka se prodlužuje. V astronomickém kontextu světelných zdrojů se spektrální čára, na níž vzdálený objekt vysílá elektromagnetické vlnění, posouvá do „červenější“ oblasti spektra oproti své klidové pozici. Naopak přibližující se objekt má registrovanou frekvenci bližší, světlo astronomických objektů se tedy posouvá „do modra“.

• Zdroj fotografií: NASA, Wikipedie