Zanechal stopy v útesu oslík Panny Marie?

10.04.2013

Otisky kopyt biblického oslíka vezoucího Ježíška, ohromné stopy dávného tibetského krále a zkamenělé „lotosové“ pole v Číně mají jedno společné: lidé je vnímali jako posvátná místa a chodili se tam klanět bohům

<p>Čínské nudle vznikly o dva tisíce let dříve než italské špagety</p>

Čínské nudle vznikly o dva tisíce let dříve než italské špagety

Ačkoliv s dávno vyhynulými druhohorními plazy by náboženství spojoval jen málokdo, tyto zdánlivě nesourodé oblasti spolu souvisí zcela zásadně. Dinosauří zkameněliny totiž některé národy nevědomky uctívají již po celá tisíciletí.

Například portugalské zkamenělé stopy sauropodních dinosaurů v zálivu Lagosteiros mají za sebou vskutku zajímavou minulost. Od 13. století byly uctívány jako posvátný pozůstatek cesty Marie a Ježíška od moře směrem do vnitrozemí. Zanechat je přitom měl věrný oslík. Věřící se tak po staletí přicházeli poklonit 150 milionů let starým otiskům sauropodů, aniž měli sebemenší tušení o jejich původu. Když v průběhu 70. let minulého století odhalili původ těchto stop paleontologové, vzbudili u mnoha lidí nelibost. Dlouhokrcí dinosauři sotva odpovídali představě roztomilého biblického zvířátka, nemluvě o jejich geologickém stáří.

Záliv Lagosteiros, místo s údajnými otisky oslích „kopýtek“