Zaostřeno na Slunce: Družice SOHO slaví 20 výročí průzkumu naší hvězdy

02.12.2015 - Martin Reichman

Patří k méně nápadným, ale o to úspěšnějším projektům ESA a NASA. Sluneční observatoř SOHO slaví dvacáté narozeniny

Přesně před 20 lety - 2. prosince 1995 - odstartovala z mysu Canaveral raketa Atlas II. Cílem její cesty bylo dopravení družice SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) k libračnímu bodu L1. Společný projekt Evropské kosmické agentury (ESA) a NASA byl přitom původně plánován na pouhé 2 roky.

Zaostřeno na Slunce

I když se uvádí, že sonda SOHO je umístěna v bodě L1, není toto tvrzení přesné. Při umístění sondy přímo do bodu L1 by docházelo k rušení rádiového signálu při komunikaci se Zemí interferencemi ze Slunce a oběžná dráha by nebyla stabilní. Sonda se ve skutečnosti pohybuje v rovině kolmé ke spojnici Slunce – Země, která prochází bodem L1. Obíhá bod L1 po eliptické dráze se středem v L1 a librační centrum oběhne jednou za šest měsíců. Tím je zajištěna kvalitní komunikace se Zemí po celý rok.

TIP: Proč družice využívají Lagrangeovy body?

Observatoř SOHO během svého dvacetiletého fungování zásadním způsobem rozšířila naše znalosti o Slunci. Shromážděná data se stala základem pro více než 5 tisíc vědeckých prací, pomohla nám objasnit, jakým způsobem vzniká sluneční vítr, jaká je dynamika vzniku slunečních skvrn, koronálních děr nebo slunečních bouří a výronů koronální hmoty

Přestože jsou přístroje SOHO primárně určené k výzkumu sluneční koróny, dokázala observatoř objevit okolo 1 500 komet.

nasa.gov, Wikipedia