Zářící mikrokvazar v mlhovině Tulipán

17.11.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

Na tomto teleskopickém pohledu je jasná emisní oblast v rovině naší Mléčné dráhy nacházející se v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě. To zářivé mračno plynu a prachu se nazývá mlhovina Tulipán. Krásná a komplexní mlhovina o rozměru 70 světelných let ve středu tohoto kompozitního snímku se nachází ve vzdálenosti asi 8 tisíc světelných let od Země.

Emise atomů ionizované síry, vodíku a kyslíku je zde vykreslena v červené, zelené a modré barvě. Ultrafialové záření z mladých, energetických hvězd na okraji OB3 asociace v Labuti a hvězda typu O HDE 227018, zde ionizují atomy a dodávají energii mlhovině Tulipán. HDE 227018 je jasná hvězda velice blízko modrého oblouku ve středu kosmického tulipánu. Nahoře vpravo se nachází mikrokvazar Cygnus X-1, který září přes celé elektromagnetické spektrum a zakřivená fronta rázové vlny, kterou vytváří jeho silný výtrysk.

• Zdroj fotografií: J-P Metsävainio