Zavalití draci s gigantickými hlavami kralovali potravnímu řetězci triasu

Garjainia madiba ze spodního triasu měla v poměru k tělu tak velkou hlavu, že předčila i nejděsivější dinosaury

24.11.2019 - Stanislav Mihulka

Miliony let před příchodem velkolepých dinosaurů vládli planetě predátoři, kteří připomínali malé tanky s obrovskou hlavou. Garjainia madiba měřila sice jen zhruba dva metry, ale její hlava byla v poměru k tělu tak velká, že tento dravec překonal i ty nejhrozivější dinosaury.

Garjainia a další podobní dravci náležejí ke skupině erythrosuchidů, plazů, kteří se objevili na počátku linie archosaurů, vedoucí k ještěrům, hadům, hateriím, pterosaurům, krokodýlům, a také dinosaurům a ptákům. Tito dravci s masivní hlavou žili na řadě míst planety ve spodním triasu, v době asi před 250 až 238 miliony let. Země se v té době ještě vzpamatovávala z nejdrsnějšího masového vymírání své historie, v němž na rozhraní permu a triasu zmizelo téměř vše živé. Dvoumetrová Garjainia byla tehdy jedním z nejděsivějších monster, s nímž se bylo možné setkat.

TIP: Předek krokodýlů Carnufex carolinensis byl postrachem triasu Severní Ameriky

Paleontologové jsou přesvědčeni, že gigantická hlava garjainie s masivními čelistmi, které jsou plné tesáků podobných noži na steaky, vznikla kvůli jejímu životnímu stylu. Garjainia byla podle všeho hyperkarnivor, neboli masožravec, který se živí výhradně masem. Její hlava byla navzdory své velikosti lehce stavěná, s řadou dutých kostí a nejspíš i dobře pohyblivá. Musela to být strašná zbraň, kterou garjainia suverénně ovládala mohutnými svaly.