Závěry vyšetřování: Za havárii SpaceShipTwo může druhý pilot

03.08.2015 - Martin Reichman

Hlavní zodpovědnost za havárii raketoplánu SpaceShipTwo nese druhý pilot. Ani Virgin Galactic ale není úplně bez viny


Reklama

Úřad pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB) zveřejnil závěrečnou zprávu popisující příčiny tragické havárie SpaceShipTwo z října loňského roku. Podle vyšetřovatelů byla příčinou havárie chyba druhého pilota, ani Virgin Galactic ale není úplně bez viny.

K tragické nehodě raketoplánu SpaceShipTwo došlo v pátek 31. října. Zemřel při ní zkušený 39letý pilot Michael Alsbury. Druhý pilot Peter Siebold (43) jako zázrakem vyvázl se středně těžkými poraněními.

TIP: Podrobnosti nehody SpaceShipTwo: Proč přežil jen jeden pilot?

Závěry vyšetřovatelů NTSB potvrdily původní předpoklady - Michael Alsbury předčasně odjistil zařízení, které zvedá ocasní část lodi a umožňuje její rotaci. Tento manévr slouží ke zpomalení stroje při jeho sestupu do zemské atmosféry. Podle instrukcí mělo k odjištění systému dojít po dosažení rychlosti 1,4 Machu, Alsbury jej ale podle vyšetřovatelů odjistil již při rychlosti 0,8 Machu. Druhá fáze aktivace zařízení podle vyšetřovatelů již proběhla nekontrolovaně. Tento manévr ve svém důsledku způsobil rozlomení raketoplánu a jeho následnou explozi.

Nedostatečné školení pilotů

Přestože je podle NTSB hlavní vina na straně pilota, bez viny není ani Virgin Galactic. Podle Katherine Wilsonové ze Scaled Composites, která se na vývoji SpaceShipTwo podílela, nebyl požadavek na minimální požadovanou rychlost zanesen do pilotního manuálu. Piloti byli s touto, ve svém důsledku zásadní informací, seznámeni zhruba 3 roky před nehodou, prostřednictvím PowerPointové prezentace. Virgin Galactic tak podle NTSB nedodržela požadavky na vzdělávání pilotů. 

Systém měl být podle vyšetřovatelů také nastaven tak, aby nebylo možné zařízení předčasně odjistit. Majitel společnosti Virgin Galactic, Richard Branson, během slyšení potvrdil, že současná verze SpaceShipTwo již obsahuje pojistku, která předčasnému spuštění manévru ocasní části brání. Součástí závěrečné zprávy NTSB je i seznam 10 doporučení, které mají zlepšit bezpečnost letů a zejména pilotů.

Reklama

  • Zdroj textu:

    ntsb.gov

  • Zdroj fotografií: Wikipedia, YouTube



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Hanza neprosperovala jen díky diplomacii – v případě nutnosti dokázala vzpurná hrabství třeba vyhladovět. (ilustrace: Profimedia)

Zajímavosti

Ted Sams získal po 60 letech svůj maturitní diplom. (foto: Profimedia, David Orr ©)

Revue

DART míří na sebevražednou misi ve jménu planetární obrany. (ilustrace: NASA/Johns Hopkins APL, Steve GribbenCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Banánovník nakažený fusariovým vadnutím (TR1). (foto: Flickr, Scot NelsonCC0)

Věda

Seznamte se s oblastí, kde se stékají dvě nejmohutnější moravské řeky Morava a Dyje – seznamte se s krajinou Soutoku. (foto: Petr Zajíček ©)

Příroda

Klášterní komplex dnes. (foto: Shutterstock)

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907