Závislost na slaném: Sůl jako kokain

18.06.2013 - Richard Guryča

Výzkum účinků nadměrného užívání soli přivedl vědce k překvapujícímu závěru. Sůl spouští v mozku obdobné mechanismy jako kokain a opiáty. Mohla by tedy přispět k výzkumu drogové závislosti

Lékaři už dlouhou řadu let vedou spory o to, zda je dobré snížit dávky soli na minimum. Jedni tvrdí, že sůl přispívá ke zvyšování krevního tlaku a vzniku kardiovaskulárních chorob, druzí tuto teorii zpochybňují.

Vědci ze severokarolinské Duke University a jejich kolegové v australském Melbourne však výzkumem účinků užívání soli jen ověřili mechanismus starý miliony let. Potřebu doplňovat chybějící soli a minerály mají savci a další živočichové prakticky od chvíle, kdy se objevili na Zemi.

Drogová závislost funguje stejně a zapojena je do ní stejná skupina genů jako v případě chloridu sodného, tedy soli. Alespoň to tvrdí neurobiologové Wolfgang Liedtke a Derek Denton, kteří svoji studii uveřejnili v odborném tisku. Jejich týmy vyvolaly u laboratorních myší postupně navyšovanými dávkami soli silnou závislost na chloridu sodném. Analýza mozku těchto myší následně ukázala, že potřeba soli aktivovala v jejich hypotalamu (nejdůležitější části mezimozku) geny, které se v případě vyšší fyzické a psychické zátěže podílejí na slaďování funkce hlavních vnitřních orgánů. Probuzení stresového hormonu ACTH činí hypotalamus citlivým na dopamin – látku spojovanou se systémem příjemných vjemů, která se uvolňuje při aktivitách, jako je příjem potravy, sex či tělesné cvičení.

Před dvěma měsíci uveřejnil vědecký tým z Exeterské univerzity studii, podle níž mírná redukce příjmu soli sice snižuje krevní tlak, nebezpečí srdečních chorob ale neodvrací, právě naopak.

To zcela odporuje výsledkům kampaně uskutečněné před časem ve Finsku, v rámci které se podařilo během třiceti let snížit v zemi spotřebu soli o jednu třetinu. Průměrné hodnoty krevního tlaku, a tím i úmrtnost na kardiovaskulární choroby mezi Finy, šly podle tamního ministerstva zdravotnictví dolů.