Zázračný polymer zvyšuje šance na přežití při letecké katastrofě

05.10.2015 - Stanislav Mihulka

Díky němu by letecké palivo nemuselo tak rádo a ochotně explodovat, kdykoliv se s letadlem něco stane

Při přežití letecké katastrofy nejde jenom o prvotní náraz. Mnoho lidí v letadlech zahyne i kvůli smrtícímu kouři a plamenům. Obzvlášť, když dojde k nehodě během vzletu nebo bezprostředně po něm. Letadla totiž bývají při startu naplněná spoustou leteckého paliva.

Letecké palivo bývá skvěle vznětlivé a letecké motory ho navíc ještě míchají se vzduchem, čímž vzniká výjimečně hořlavá směs. Jak tomu zamezit, aby to nemělo vliv na provoz letadla?

Na Caltechu vymysleli polymer, který lze přidat do leteckého paliva, aniž by to zásadně ovlivnilo výkon motorů. Polymer tvoří výjimečně dlouhé molekulární řetězce přezdívané „megasupramolekuly“.

Při normálním fungování leteckých motorů vzniká směs paliva ze vzduchem jako obvykle. Pokud ale ihned nedojde ke spálení této směsi, tak se molekulární řetězce polymeru chemicky propojí a palivo se rázem stane mnohem méně hořlavým. První experimenty s polymerem v palivu mají více než slibné výsledky.

Gizmag, Caltech