Želvušky, živočichové, co přežijí cestu vesmírem

10.06.2013 - redakce 100+1

Pokud by někdo měl přežít cestu vesmírem, tak jsou to želvušky. Jsou totiž považovány za nejodolnějšího tvora planety Země. V nepříznivých podmínkách upadají do stavu, který se nazývá anabióza, ve kterém jsou nesmírně odolné vůči vnějším vlivům. Vydrží v něm sucho, osmihodinové ponoření do kapalného helia, var, škodlivé záření i anaerobní podmínky. Proto se vyskytují jak na ledovcích, tak na pouštích celého světa.

Želvušky dokážou v anabióze přežít radiaci až 570 000 radů (více než tisíckrát více, než člověk), vydrží rozpětí teplot od téměř do absolutní nuly do cca 150 stupňů Celsia. Snese též vakuum a tlak 6× vyšší než je na nejhlubším dně oceánu, až 75 000 atmosfér. Mimochodem, želvušky u jednu reálnou cestu vesmírem přežily - byly v roce 2006 vystaveny vakuu i okolnímu mrazu. Po návratu nejenže ožily, ale začaly se zase rozmnožovat.