Země už třikrát vyměnila atmosféru. Ta současná podporuje život

06.10.2014 - Michal Švanda

Zatímco první zemskou atmosféru rychle odfouknul sluneční vítr, ta současná se skládá z těžších prvků a vypadá to, že chvíli vydrží...

Zemské těleso je obklopeno atmosférou tvořenou převážně dusíkem a kyslíkem s příměsmi argonu, oxidu uhličitého i dalších látek. V přípovrchových vrstvách je významně zastoupena vodní pára, s výškou ubývá těžších plynů a přibývá vodíku a helia. Polovina hmotnosti atmosféry spočívá ve výšce do 5,6 km, přičemž prakticky veškerý vzduch se nachází ve výšce do 100 km, která se považuje za hranici kosmického prostoru. Přestože nad ní je již v podstatě vzduchoprázdno, kosmické satelity pociťují odpor vysokých vrstev atmosféry až do výšek kolem 800 km.

Třetí atmosféra

Geologové a planetologové předpokládají, že současná atmosféra Země není původní – dokonce se zdá, že by mohla být již třetí v pořadí. Původní atmosféra se nejspíše vytvořila krátce po vzniku planety a sestávala z lehkých prvků z původní sluneční mlhoviny, zatímco těžší prvky zkondenzovaly a vytvořily zemské těleso. V jejím složení nejspíše dominoval vodík a jeho relativně lehké sloučeniny (amoniak, metan), jež byly nejspíše poměrně rychle „obroušeny“ intenzivním slunečním větrem.

Druhou atmosféru již tvořily těžší sloučeniny, především dusík a oxid uhličitý, jako výsledek překotného vulkanismu a také bombardování Země planetkami v období před více než 3,5 miliardy let. Tato atmosféra se pomalu vyvíjela, přičemž se zvětšovalo poměrné zastoupení dusíku, jak se oxid uhličitý rozpouštěl ve vodách vznikajícího povrchového oceánu.

Tip: Jak zemská tektonika ovlivnila planetu

Na podobě třetí, tedy současné atmosféry se zásadním způsobem podepsaly živé organismy produkující kyslík. Fotosyntézou odstraňovaly ze vzdušného obalu oxid uhličitý, až zhruba před 300 miliony let dosáhlo zastoupení kyslíku maximálních 30 %. Toto číslo se však dlouhodobě neustále mění v závislosti na sopečné činnosti a klimatických změnách, jež ovlivňují biosféru.

Tajemství vesmíru 3/2013