Země ve falešných barvách. Naše planeta duální kamerou sondy Messenger

28.03.2014 - Petr Broža

Proč jsou lesy naší planety snímkovány často infračervenou kamerou? Toto záření totiž odhalí nejen více detailů na povrchu, ale také umožňuje zjistit, zda je lesní porost zdravý. Jak to funguje?

Když sonda Messenger (Mercury Surface, Space Environment, Geochemistry, and Ranging, zkráceně MESSENGER) začala svou meziplanetární cestu k Merkuru, proletěla několikrát kolem objektů ve vnitřní Sluneční soustavě. Rok po startu se vrátila k Zemi a využila její gravitaci k úpravě kurzu. Přitom otestovala snímací duální systém na naší planetě.

Infračervená planeta

Na obrázku vlevo je naše Země v běžných barvách, vpravo jsou však barvy falešné. Messenger má na své palubě duální kameru (Mercury Dual Imaging System), která je schopna snímat realitu v celkem 11 odlišných spektrech záření, včetně viditelného a infračerveného. Nalevo je vidět naše Země ve viditelném světle, obrázek složený z červené, modré a zelené složky (RGB).

Na obrázku vpravo však byla modrá složka viditelného světla nahrazena světlem infračerveným. Výsledkem je ostřejší obraz naší planety, protože naše atmosféra modré záření rozptyluje (a to bylo odstraněno a nahrazeno). Oproti tomu infračervené světlo prochází atmosférou takřka bez „poruch“, což umožňuje ostřejší pohled na povrch Země.

Zdrávé lesy

Jenže díky tomu to, co je na Zemi zelené – rostliny, lesy – je najednou červené. Proč? Protože rostliny odráží záření blízké infračervenému více než červenou či zelenou, takže ve výsledku vypadají na tomto kombinovaném pohledu červeně.

Důvod, proč se používá toto „vidění“, není jen ostřejší obraz, ale také fakt, že tato substituce odhalí více detailů. Zdravé rostliny odrážejí více blízce-infračerveného záření než rostliny, proto červená značí zdravý a hustý porost. Z tohoto důvodu bBiologové a ekologové často snímkují lesy v infračerveném světle.