Zemská kůra mizí. Bude z naší planety vodní svět?

11.07.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci to vyčetli ze vzorků hornin. Pokud se něco nezmění, tak se kontinenty za 2 miliardy let ocitnou pod vodou

Klima během historie Země kolísá sem a tam, občas nám na planetu spadne meteorit. I když bychom ale podobné katastrofy nechali stranou, tak nám kontinenty podle nového výzkumu nevydrží věčně.

Bruno Dhuime z Bristolské univerzity tvrdí, že se z naší planety stane vodní svět. Analyzovali totiž data ze 13 tisíc vzorků hornin sesbíraných po celém světě a dospěli k závěru, že z obsahu křemíku a relativního zastoupení izotopů rubidia a stroncia lze odvodit tloušťku zemské kůry, ve které dotyčná hornina vznikla. Z toto se pak dají určit změny tloušťky zemské kůry v čase.

Jestli se Dhuime neplete, tak kůra naší planety byla nejmohutnější zhruba před miliardou let. Od té doby se neustále ztenčuje a jestli se tenhle trend nezmění, tak za další dvě miliardy let bude natolik tenká, že se kontinenty ponoří pod hladinu oceánu. Ze Země se tím stane vodní svět a pokud tu ještě budou naši potomci, tak se s tím budou muset nějak vyrovnat.

NewScience, Nature Geoscience