Žhavé modré hvězdy v otevřené hvězdokupě Messier 47

25.12.2014 - Martin Reichman

Otevřená hvězdokupa Messier 47 se nachází asi 1 600 světelných let od Země a na obloze ji najdete v souhvězdí Lodní záď. Poprvé byl tento objekt zdokumentován kolem roku 1664 italským astronomem Giovannim Battistou Hodiernou. Později hvězdokupu nezávisle na něm objevil i Charles Messier, který o starším pozorování Hodeirny neměl ani tušení.

Hvězdokupa M 47 byla po léta považována za ztracenou, neboť Charles Messier chybně zaznamenal její souřadnice. Hvězdokupu se nakonec podařilo znovu objevit a při tom obdržela nové katalogové označení NGC 2422. Povaha Messierova omylu byla definitivně odhalena teprve v roce 1959, kdy Kanadský astronom T. F. Morris dospěl k závěru, že M 47 a NGC 2422 jsou skutečně jeden a tentýž objekt.

Žhavé modé hvězdy

Ačkoliv je hvězdokupa M 47 relativně jasná a snadno pozorovatelná, jedná se hvězdokupu s jednou z nejřidších populací hvězd. V oblasti o průměru asi 12 světelných let nalezneme asi 50 stálic, v jiných podobných hvězdokupách může být ve stejné oblasti i tisíc hvězd.

Jasná modro-bílá barva těchto hvězd ukazuje na jejich vysokou povrchovou teplotu – žhavější hvězdy vypadají modřejší, chladnější jsou naopak červenější. Tento vztah mezi barvou, jasností a teplotou je možné znázornit pomocí Plankovy křivky. Detailnější průzkum světla hvězd pomocí spektroskopie však astronomům může poskytnout mnohem více informací – například jak rychle hvězdy rotují nebo jaké je jejich chemické složení.

Na snímku je rovněž zachyceno několik červených hvězd – jedná se o rudé obry, hmotnější hvězdy v pokročilejším stádiu životního cyklu, než v jakém se nacházejí méně hmotné a déle žijící modré hvězdy.

eso.org