Zítra se možná dozvíme, zda je Philae vzhůru

11.03.2015 - Martin Reichman

Největší vesmírnou událost loňského roku možná zítra čeká velkolepé pokračování. Sonda Rosetta se pokusí o komunikaci s Philae

Zítra brzy ráno (v 5:00 našeho času) se sonda Rosetta pokusí odposlechnout signál svého vědeckého modulu Philae. Ten se od 12. listopadu nachází na neznámém místě na povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Podle inženýrů z řídícího centra je pro odposlech signálu nutné, aby bylo splněno několik podmínek – okolní teplota musí být maximálně -45 °C a Philae musí disponovat energií odpovídající alespoň 5,5 W.

Šance je malá ale existuje

Přestože je podle vědců šance poměrně malá, teoretická naděje na zachycení signálu existuje. Pokud se Philae nachází v očekávané oblasti Abydos, měla by dostávat dvojnásobek sluneční energie, než v době přistání, což by mělo stačit na její probuzení. Vědci pro Philae odeslali sérii příkazů, upravujících její režim vytápění a komunikace. Přestože se zatím neohlásila, je možné, že je schopna příkazy alespoň přijímat. Pro obousměrnou komunikaci by Philae potřebovala alespoň 19 W.

Rosetta bude signálu naslouchat během 11 tranzitů nad povrchem komety od 12. do 20 března. Philae je nastavená tak, aby každých 30 minut odeslala signál Rosettě. Pokud se signál nepodaří zachytit do 20. března, budou pokusy o odposlech pokračovat.

rosetta.jpl.nasa.gov