Život na kometě? Philae objevila na kometě nové sloučeniny

05.08.2015 - Martin Reichman

Data z Philae ukazují, že kometa 67P-Čurjumov/Gerasimenko je mnohem rozmanitější než se zdálo. Existuje i možnost, že by mohla nést život

Jádro komety je značně pórovité a obsahuje organické molekuly na bázi uhlíku. Přístroj COSAC během přistání dokázal detekovat 16 různých organických a na dusík bohatých sloučenin. Podařilo se objevit dokonce čtyři sloučeniny, které jsme nikdy na kometách nezaznamenali. Jde o methylisokyanát, aceton, propionaldehyd a acetamid. Vědci dokonce spekulují o možnosti, že by kometa mohla hostit život v podobě mikroorganismů.

Rozmanitý svět

Neplánovaný skok při nezdařeném přistání modulu Philae ve svém důsledku ukázal, že povrch komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko je v mnohém jiný, než jsme čekali. V místě původního přistání (v oblasti Agilkia), je povrch tvořen měkkým a sypkým materiálem. Svou konzistencí je podobný měsíčnímu regolitu a jeho sílu vědci odhadují na 25 centimetrů, v některých částech může ale dosahovat hloubky až 2 metrů.

Naopak oblast finálního dopadu (Abydos) je tvořena výrazně pevnějším a těžším materiálem. Původní odhady počítaly spíše s měkčím materiálem, podle některých existovalo dokonce riziko, že se Philae při přistání do měkkého podloží zaboří.

Otázky bez odpovědí

Podle vědců na nejdůležitější data z Philae stále ještě čekáme. Modul se minulý měsíc nečekaně ozval, ale od začátku července opět mlčí. Do maximálního přiblížení komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko už zbývají jen dva týdny. Pokud se Philae probere, vědci z něj budou chtít vyčíst výsledky dalších měření. Aktuální data totiž zahrnují jen „přeletovou fázi“ – tedy z období mezi oddělením od mateřské sondy Rosetta a dosednutím do přistávací oblasti.

esa.int