Život v oceánu Saturnova měsíce: Vědci předpovídají geotermální aktivitu

12.03.2015 - Martin Reichman

Podpovrchový oceán na Saturnově měsíci Enceladu by mohl hostit život. Shodují se na tom dvě nezávislé studie

Dvě nové nezávislé studie naznačují, že na Saturnově měsíci Enceladu probíhá čilá hydrotermální a geotermální aktivita. Takové prostředí by podle vědců mohlo představovat vhodné podmínky pro život. Závěry obou studií vychází z pozorování sondy Cassini.

První studie amerických a francouzských vědců poukazuje na geotermální aktivitu, jako na nejpravděpodobnější zdroj metanu v atmosféře Enceladu. Přítomnost metanu se podařilo identifikovat sondě Cassini v roce 2005 v ledovém oblaku nad jižním pólem tohoto Saturnova měsíce.

Druhá studie se zaměřila na mikroskopická prachová zrna, která podle vědců pocházejí ze samého dna podpovrchového oceánu na Enceladu. Počítačové simulace a analýzy ukazují, že se tato prachová zrnka tvoří při výstupu z horkých vod oceánu směrem k povrchu. Teplota, při níž se tento prach přetváří, je podle vědců zhruba 90 °C, což ukazuje na podpovrchovou geotermální a hydrotermální aktivitu v Ecelandově oceánu. Na jeho povrchu totiž panuje krutý mráz dosahující -180 °C.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL