Zmatek po výbuchu hvězdy: Pulzující Krabí mlhovina

18.08.2015 - Martin Reichman

Krabí mlhovina, měřící asi 10 světelných let, je pozůstatek exploze supernovy z roku 1054. V době výbuchu byla šestkrát jasnější než Venuše a na denní obloze zářila třiadvacet dní. Na noční obloze byla pouhým okem viditelná ještě zhruba rok. Mlhovina je typická svými velmi zvláštními filamenty. Zvláštními proto, že podle měření mají menší hmotnost, než hmota vyvržená původní supernovou a také proto, že se rozpínají vyšší rychlostí, než jaká by odpovídala samotnému výbuchu.

Ve středu Krabí mlhoviny se nachází pulsar: neutronová hvězda s hmotností našeho Slunce, ale o velikosti odpovídající malému městu (zhruba 30 kilometrů v průměru). Měření ukázala, že pulsar v Krabí mlhovině rotuje rychlostí asi 30× za sekundu. Energie vyzařovaná tímto pulzarem je stotisíckrát větší než energie vyzařovaná naší hvězdou.

• Zdroj fotografií: ESA, NASA