Zrádná imunita: Vyčerpávající boj s horečkou

23.08.2013 - Zuzana Teličková

Jak reagují zvířata v přírodě na horečku? Má na průběh nemoci vliv to, kde a jakým způsobem žijí? To byly otázky, na které měl odpovědět unikátní vědecký experiment

S pomocí nové radiotelemetrické technologie se vědcům z University of Princeton a Ornitologického institutu Maxe Plancka poprvé podařilo zaznamenávat horečku u obratlých živočichů ve volné přírodě, konkrétně u strnadců zpěvných (Melospiza melodia). Cílem bylo analyzovat imunitní reakci na infekci v rámci jednoho živočišného druhu. Jednotlivým strnadcům byla injekčně vpravena malá dávka buněčné stěny bakterií, která vyvolává imunitní reakci v podobě jednodenní horečky. Kontrolní skupina tuto dávku nedostala. Ošetřeným strnadcům bylo na záda připevněno miniaturní zařízení, které po dobu 20 hodin zaznamenávalo tělesnou teplotu a aktivitu ptáků.

Vedoucí studie Jim Adelman ke svému překvapení zjistil, že naočkovaným strnadcům během dne teplota nestoupla, ale v noci, když se zpomalil jejich metabolizmus, se objevily velké rozdíly v reakci organizmu u strnadců odchycených v jižní Kalifornii a jedinců pocházejících ze státu Washington ležícím na severu. Kalifornští strnadci měli v průměru o dva stupně Celsia vyšší teplotu než strnadci z kontrolní skupiny, zatímco teplota jejich severských kolegů byla vyšší maximálně o jeden stupeň, a to pouze v první polovině noci. Podle Adelmana je tento rozdíl dán jiným způsobem života. Doba páření u strnadců z Washingtonu trvá pouze 100 dní, takže jsou nuceni vložit do tohoto aktu všechny svoje síly a nemohou si dovolit plýtvat energií na boj s nemocí. Kalifornští strnadci se naproti tomu páří 150 dní, což jim zaručuje větší šanci na úspěch a mohou proto svému tělu dovolit bojovat proti infekci s větší vervou. Pokus dokázal, že životní prostředí hraje důležitou roli v procesu imunitní odpovědi a že i na něm závisí schopnost organizmu vypořádat se s infekčními nemocemi.