Zrozen zemětřesením: Nový ostrov u pakistánských břehů

01.10.2013 - Jan Miklín

Nedávné zemětřesení v Pákistánu zabilo 350 lidí a okolo sta tisíc jich zanechalo bez přístřeší. Zároveň však mělo kromě destrukce za následek vznik zbrusu nového ostrova

Epicentrum zemětřesení, které asijský stát postihlo 24. září silou o magnitudu 7,7 stupňů Richterovy škály, leželo v provincii Balúčistán na severozápadě Pákistánu. Satelit Earth Observing-1 americké NASA o dva dny později na svém snímku zachytil nový ostrov, který vyrostl kilometr od pobřeží nedaleko města Gwadar, tedy čtyři stovky kilometrů od epicentra!

Ostrov z bahna

„Ostrov je jen hromada bahna, která vyrostla ze dna moře,“ popisuje geolog Bill Barnhart z americké geologické služby vznik útvaru o rozměrech asi 90 x 75 metrů. „Moře má v těchto místech hloubku patnáct až dvacet metrů a stejně vysoký je i nejvyšší bod ostrova.“ Vznik ostrova je jednoduchý a podle geologa je v této části pobřeží poměrně častý. „Potřebujete pohřbenou vrstvu metanu, oxidu uhličnatého nebo jiného plynu a tekutinu,“ vysvětluje. „Seismické vlny tuto vrstvu oživí a plyn při své cestě na hladinu s sebou vezme i bahno, písek či další sedimenty.“ V případě nového ostrova je aktivní vrstvou stlačený přírodní metan, který uniká množstvím průduchů na povrchu ostrůvku.

„Příčinou je Arabská tektonická deska, která se podsouvá pod kontinentální desku Euroasijskou. Podobných ostrovů zde v uplynulém století vzniklo hodně, avšak tato část pobřeží je docela neobydlená, a tak jsou satelitní snímky důležitým zdrojem informací,“ dodává geolog. „Nové ostrovy, navíc s unikajícími vysoce hořlavými plyny, jsou hrozbou pro lodě, které tímto úsekem proplouvají.“