Zrození měsíce v přímém přenosu: Co se stalo u Saturnu?

23.04.2014 - Jan Miklín

Astronomům se možná poštěstilo být svědky zrození nového měsíce planety Saturn. Nasvědčují tomu snímky sondy Cassini, zobrazující nejvzdálenější z jeho prstenců

Fotografie pořídila jedna z kamer na sondě takřka přesně před rokem. Na okraji prstence A se objevily nepravidelnosti, nasvědčující mimořádné události. Jedna z nich měla tvar oblouku o délce 1 200 km a šířce 10 km, přičemž zářila o 20 % více než její bezprostřední okolí.

Astronomové jsou přesvědčeni, že hrbolek i oblouk jsou způsobeny gravitačním efektem nedalekého tělesa. „Nikdy jsme nic takového dříve neviděli,“ říká Carl Murray z univerzity Královny Mary v Londýně. „Možná se díváme na zrození nového měsíce, který opouští pás prstenců a stává se nezávislým tělesem.“ Vědec objekt pojmenoval Peggy po své tchýni, avšak na vlastní oči jej neviděl – na to je příliš malý. „Nejspíš jde o studený kus skály či ledu se zhruba kilometrovým průměrem,“ popisuje objev.

Saturn má 53 pojmenovaných měsíců, jejichž velikost se výrazně liší: obecně platí, že čím dále jsou od planety, tím jsou větší. Mnohé z nich jsou tvořeny ledem stejně jako prstence, vědci věří, že se zformovaly právě z nich a následně oddělily z jejich pásu. Starší narůstají na objemu srážkami s ostatními, menšími měsíci. „Je to jedinečná šance, jak prakticky v přímém přenosu sledovat vznik měsíce a upřesnit naše teorie,“ říká astronom.

Přímého pohledu na Peggy by se snad mohl dočkat na konci roku 2016, kdy se sonda Cassini dostane do vhodné polohy.