Zvláštní chutě roztočů: Samci svilušek preferují mrtvé partnerky

11.05.2015 - Stanislav Mihulka

Nekrofilní samci svilušek chmelových dávají přednost mrtvolám samiček, které zahubila patogenní houba

Roztoči svilušky chmelové (Tetranychus urticae) jsou významní škůdci pěstovaných rostlin, před nimiž se třesou zemědělci i zahradníci. Jejich samci si náruživě hlídají samičky ještě před dosažením dospělosti.

Samičky se sice v posledním larválním stadiu nepohybují, ani tak to ale není snadné. Nedočkaví samci prý doslova rvou ze samiček jejich starou pokožku při posledním svlékání a pak s nimi co nejrychleji mají sex. Jde o to, že vajíčka samičky obvykle oplodňuje jenom první sperma, které se do samičky dostane.

Nekrofilní svilušky

Samci si většinou vybírají živé partnerky. Vědce ale nedávno šokovalo, že když samců svilušek dají vybrat mezi živými samičkami a samičkami zabitými patogenní houbou Neozygites floridana, tak samci volí mrtvoly. Není známo, jestli s nimi mají sex, ale každopádně si je hlídají víc, nežli živé samičky.

Proč jsou ale samci svilušek nekrofilní? Buď nedovedou spolehlivě rozlišit mezi živou samičkou a mrtvolou sežranou houbou nebo patogenní houba produkuje chemikálie, které samce svilušek neodolatelně vábí. Něco podobného se děje v souvislosti s malárií. Malaričtí prvoci produkují citrónovou vůni a tak láká komáry z širokého okolí, aby se nasáli z nakažených hostitelů.

NewScientist, Journal of Invertebrate Pathology