Io na steroidech: Extrémně žhavá exoplaneta ze souhvězdí Havrana

V souhvězdí Havrana, přibližně 66 světelných let od Země, se nachází exoplaneta, jejíž povrch je žhavější než povrch některých méně hmotných hvězd.

14.05.2024 - Martin Reichman

Mezi nejnehostinnější světy Sluneční soustavy lze zařadit rozpálený Jupiterův měsíc Io, na jehož povrchu se nachází více než 400 aktivních sopek a teplota zde v některých místech šplhá přes 1 600 °C. Ve srovnání s nedávno objevenou exoplanetou ze souhvězdí Havrana ale i tento bouřlivý měsíc působí jako poměrně příjemná destinace pro letní dovolenou.

„Jedná se o terestrickou planetu, kterou bych popsal jako Io na steroidech,“ popisuje prostředí nedávno objevené exoplanety TOI-6713.01 Stephen Kane z Kalifornské univerzity v Riverside.

Rozžhavený Io na steroidech

Exoplaneta TOI-6713.01 se nachází ve vzdálenosti zhruba 66 světelných let od nás. Je o 30 % větší než Země a svou mateřskou hvězdu HD 104067 obkrouží za pouhé dva dny.  V rámci planetárního systému HD 104067 není osamocená, kromě exoplanety TOI-6713.01 se zde nachází i další dva světy – další kamenná exoplaneta a plynný obr.

Všechny tři exoplanety se nacházejí extrémně blízko své mateřské hvězdě. Pokud bychom si vzali na pomoc měřítko Sluneční soustavy, pak by se všechny tři exoplanety systému HD 104067 vešly mezi Merkur a Slunce. V případě TOI-6713.01 je vzdálenost k její hvězdě dokonce zhruba desetkrát menší než vzdálenost mezi Merkurem a Sluncem.

Extrémní blízkost mateřské hvězdy a působení slapových sil dvojice sousedních exoplanet způsobují, že povrch TOI-6713.01 připomíná jednu velkou aktivní sopku. Teplota na jejím povrchu podle vědců přesahuje 2 300 °C, což je vyšší teplota, než u některých méně hmotných hvězd!

Mateřskou hvězdu tohoto bizarního systému a také jednu z kamenných planet vědci objevili již v roce 2011. Existenci rozžhavené TOI-6713.01 ale odhalilo až nedávné pozorování teleskopu TESS. Více podrobností o tomto podivuhodném světě by mohlo přinést plánované zapojení přístrojů HARPS a HIRES, pracujících na chilské na observatoři La Silla a havajské observatoři W. M. Kecka. Již nyní je ale zřejmé, že se TOI-6713.01 zařadí po bok nejextrémnějších světů, na jaké jsme dosud narazili. Společně s dříve objevenou exoplanetou KELT-9b, jejíž povrchová teplota šplhá až k 3 700 °C, by mohlo jít o jednu z nejžhavějších exoplanet vůbec.