ISS se nafoukne: 20 let starý ruský vědecký modul Pirs nahradí moderní Nauka

Tvar Mezinárodní vesmírné stanice se po 20 letech změní. Ruský vědecký modul Pirs má ve čtvrtek nahradit nový modul Nauka.

27.07.2021 - Martin Reichman

Minulý týden zamířila do vesmíru raketa Proton-M s ruským víceúčelovým laboratorním modulem Nauka. Ten se má podle harmonogramu k ISS připojit ve čtvrtek 29. července. Nový modul má přinést rozšíření výzkumu a poskytnout další spojovací uzel pro přistávající lodě, další toaletu, kajutu pro jednoho člena posádky nebo třeba robotické rameno.

Zatímco start rakety a vynesení modulu do vesmíru proběhl bez nejmenších problémů, další zprávy již tak optimistické nebyly. Modulu, který do vesmíru zamířil se čtrnáctiletým zpožděním, nefungovaly hlavní motory, které ho měly navést k vesmírné stanici. Většinu potíží ale dokázali ruští operátoři vyřešit a podle posledních informací by se Nauka měla k ISS připojit ve čtvrtek odpoledne.

TIP: Příběh orbitální stanice: Jak se rodily plány nejdražšího inženýrského projektu

Místo pro nový modul je již připravené. Během včerejšího dne se od ISS odpojil 20 let starý modul Pirs, který poté z větší části bezpečně shořel v atmosféře. Právě jeho místo na ISS obsadí modul Nauka. Ten je proti svému předchůdci podstatně větší – zatímco objem Pirsu byl 13 m³ Nauka rozšíří prostor stanice o 70 m³.

Roskosmos