Jak vypadá jídelníček supermasivních černých děr: Jedna hvězda ročně

08.02.2018 - Stanislav Mihulka

Centrální černé díry vzniklé při nedávném splynutí galaxií pojídají hvězdy jako na běžícím pásu

Supermasivní černé díry, které podle všeho sídlí v centru téměř každé galaxie, jsou stále dost záhadné. Vědci třeba přesně nevědí, jak se taková gigantická černá díra vlastně živí.

Ann-Marie Madigan z Coloradské univerzity v Boulderu a její kolegové zjistili, že některé supermasivní černé díry, které se nacházejí v galaxii vzniklé po splynutí menších galaxií, podle všeho spořádají zhruba jednu hvězdu ročně.

Jak rychle se krmí supermasivní černá díra?

Badatelé k tomu dospěli sledováním asymetrických hvězdokup, které obklopují centra dotyčných galaxií. Asymetrické hvězdokupy jsou pravděpodobně důsledkem splynutí galaxií, kdy jejich tvar vymodelovaly gravitační síly splývajících supermasivních černých děr.

TIP: Kdy se naposledy krmila supermasivní černá díra v srdci Mléčné dráhy?

Z pozorování hvězdokup vyplývá, že supermasivní černá díra v galaxii vzniklé nedávným splynutím spolkne asi jednu hvězdu ročně. To je asi 10 000 krát rychleji, než kolik udávaly dosavadní odhady rychlosti krmení supermasivních černých děr.

• Zdroj textu: University of Colorado Boulder