Jurské „piraně“ z Německa jsou nejstarší známé masožravé ryby

Nedaleko německého Solnhofenu vědci objevili prapředka dnešních piraní - zřejmě jde o nejstarší známou masožravou rybu

20.10.2018 - Stanislav Mihulka

Okolí bavorského Solnhofenu je učiněným rájem paleontologů. Ve zdejších druhohorních vápencích se v minulosti podařilo objevit fosilie legendárního Archaeopteryxe a mnoho dalších zkamenělých pokladů. Nedávno zde vědci objevili další unikát - rybu, která je velice podobná dnešním piraním. Tyto ryby se proháněly v oceánu svrchní jury, asi před 150 miliony lety. Tím pádem jde o nejstarší známé masožravé ryby.

Nově objevená ryba jako by piraním z oka vypadla. Má děsivé zuby a podle všeho se živila tak, že vytrhávala z jiných ryb kusy masa, obvykle zřejmě z ploutví. Potvrzují to nálezy obětí těchto piraní na stejné lokalitě.

TIP: Ve Skotsku konečně našli lochnesku: Žila ale před 170 miliony let

Záliba v okusování ploutví spojuje nalezené fosilní ryby s dnešními piraněmi, které rovněž dávají přednost ploutvím před masem z těla kořisti. Je to prozíravé. Když totiž okoušete z ryby maso, kořist zahyne. Ploutve ale zase dorostou, takže představují svého druhu obnovitelný zdroj potravy pro predátory.

Cell Press