Konkurence houstne: Švédsko se hlásí o místo na trhu se starty malých satelitů

29.11.2017 - Stanislav Mihulka

Švédsko hodlá vypouštět malé satelity ze svého severského kosmodromu Esrange

Esrange - Start sondážní rakety ze švédského kosmodromu Esrange Space Center

V poslední době se roztrhl pytel s malými satelity a také s projekty systémů, které je mají dostat na oběžnou dráhu. Do rozšiřujícího se trhu se starty malých satelitů se teď hlásí i Švédsko. Švédská vláda připravuje adaptaci švédského národního kosmodromu Esrange Space Center právě k tomuto účelu.

Kosmodrom Esrange se nachází na severu Švédska a byl oficiálně otevřen v roce 1966. Podle údajů státem vlastněné kosmické agentury Swedish Space Corporation (SSC) z kosmodromu od té doby vzlétlo asi 520 stratosférických balonů a více než 550 sondážních raket.

Sondážní rakety a malé satelity

Sondážní rakety (anglicky sounding rocket) jsou rakety, které nesou přístroje pro experimenty a měření během suborbitálního letu. Tyto rakety jsou pro vědce i inženýry výhodné nízkou cenou, krátkou dobou přípravy ke startu, a také schopností provádět výzkum ve výškách, které nejsou běžně dosažitelné pro horkovzdušné balony ani orbitální satelity.

TIP: Poloviční úspěch: Novozélandští Rocket Lab vypustili svou první raketu

Právě Esrange Space Center se loni v dubnu stalo místem, odkud vzlétla zatím největší sondážní raketa Evropy. Pokud Švédsku vyjdou jeho plány, mohlo by se brzy přidat k více než desítce zemí, které již dnes vypouštějí na oběžnou dráhu malé satelity.

• Zdroj textu: Space News
  • Zdroj fotografií: Swedish Space Corp.

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.