Modrá je dobrá: Co se skrývá za modří galaxie Messier 98

04.09.2017 - Martin Reichman

Messier 98 - Modrá barva probouzí mnoho asociací: chlad, smutek, klid. Pro astronomy má ale úplně jiný význam, jak ukazuje zboku viděná spirální galaxie Messier 98.

Messier 98, také známá jako NGC 4192, je vzdálena asi 50 milionů světelných let v souhvězdí Vlasy Bereniky. Na tomto nádherném obrázku z dalekohledu ESO NTT (New Technology Telescope) je obvod galaxie, rozčechraný plynem a prachem, je ozdoben namodralými tečkami. Jsou to oblasti plné velmi mladých hvězd, které intenzivně září a odfukují část hustého materiálu, který je obklopuje. Odhaduje se, že Messier 98 obsahuje jeden bilion hvězd.

• Zdroj textu: ESO

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka