Pomůže nám nový objev francouzských vědců vymýtit virus HIV?

15.06.2017 - redakce 100+1

Po víc než třiceti letech boje s virem HIV nyní vědcům svitla naděje na jeho úplné vymýcení. Poprvé se totiž podařilo odhalit, kde se v těle virus skrývá, když jej léky zaženou na ústup

Zabijácký virus - Snímek z elektronového mikroskopu zachytil buňku imunitního systému (zvýrazněnou modře) infikovanou virem HIV (žlutě).

Současná léčba dokáže množení viru HIV v těle zastavit, prodloužit život pacienta o desítky let a snížit riziko přenosu na další osoby. Neumí však lidské tělo zbavit zákeřného viru úplně. Některým virovým částicím se daří zabudovat svůj genetický materiál do nakažené buňky imunitního systému v latentní, tedy spící podobě. Když se pak buňka hostící spící virus setká s jiným mikrobiálním vetřelcem a pustí se s ním do boje, virus se probudí a začne se znovu množit.

Pro HIV pozitivního člověka tak může mít i banální onemocnění fatální následky. Pacient je sice takřka bez příznaků, stále však nad ním visí hrozba propuknutí nemoci AIDS. Podmínkou úplného vyléčení je tedy najít a zlikvidovat všechny nakažené buňky.

Vylákat a zničit

Ačkoli je jich jen zlomek z celkového množství buněk imunitního systému, jedná se o nesmírně náročný úkol. Virus skrytý v buňkách je totiž neviditelný nejen pro naši imunitu, ale i pro současná léčiva. Vědci proto v posledních letech pracují na metodě „vylákat a zničit“ – snaží se dostat virus ven z úkrytu a rychle jej zlikvidovat. Úspěchy metody jsou zatím nejisté. V každém případě by bylo dobré vědět, kde se vlastně virus v těle skrývá.

TIP: Zabijácký virus HIV: Kde se zrodilo zlo?

A právě zde by mohla pomoci nová studie týmu francouzských lékařů vedených Monsefem Benkiranem a Jeanem Levievrem: Vědci zjistili, že zhruba polovinu nakažených buněk lze odhalit díky přítomnosti specifických bílkovin na jejich povrchu. Objev má velký význam – dosud odborníci ani netušili, že taková „značka“ vůbec existuje. Sice s její pomocí nelze nalézt všechny napadené buňky a navíc výzkum probíhal pouze na buňkách imunitního systému odebraných z krve, takže není jisté, zda budou stejně označeny i buňky z jiných částí těla, je to však jiskřička naděje, že se vědcům podaří najít další poznávací znamení a postupně tak odhalit všechny úkryty viru HIV v těle.

• Zdroj textu: 100+1: Zázraky medicíny

Ve strážních věžích na vrcholcích hor sídlily dobře vyzbrojené posádky, které chránily horské průsmyky před nomádskými agresory.

Třetihorní tučňák Kumimanu biceae měřil asi 1,77 metru a vážil kolem 100 kilogramů.

Edge 1030 vyniká obřím displejem