Nový úspěch SpaceX: Použitá kosmická loď Dragon je opět ve vesmíru

06.06.2017 - Stanislav Mihulka

Společnost SpaceX už umí recyklovat nejen části nosných raket, nově poslala k Mezinárodní vesmírné stanici již jednou použitou kosmickou loď

CRS-11 - Jednou použitá kosmická loď Dragon opět vyráží na cestu

V sobotu 3. června úspěšně vypustila společnost Elona Muska SpaceX nosnou raketu Falcon 9, s kosmickou lodí Dragon na zásobovací misi CRS-11, pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Na podobné zprávy jsme si už zvykli. Tento let je ale výjimečný.

Shodou okolností jde o jubilejní 100. start kosmické lodi z komplexu 39 Kennedyho vesmírného střediska na floridském mysu Canaveral. Právě odtud odlétala posádka Apolla 11 na Měsíc a SpaceX zde pokračuje v tradici revolučních vesmírných letů.

Recyklovaný Dragon

Ještě mnohem významnější ale je, že do vesmíru tentokrát odletěla již jednou použitá nákladní kosmická loď Dragon v1. Jde o loď, která se zúčastnila zásobovací mise CRS-4 a strávila ve vesmíru 4 týdny od září do října 2014. Loď Dragon je momentálně na oběžné dráze a během 5. června by se měla spojit s Mezinárodní vesmírnou stanicí.

TIP: Kosmická loď Dragon se vrátila z ISS na Zemi. Přivezla cenný náklad

Na stanici veze Dragon náklad o váze 1 665 kilogramů v prostředí s udržovaným tlakem, který obsahuje vybavení pro experimenty, zásoby pro posádku a nové vybavení stanice. Na palubě má ale i dalších 1 002 kg materiálu vystaveného vnějšímu prostředí, který zahrnuje tři vědecké experimenty určené pro instalaci vně stanice. Jde o experimenty Roll-Out Solar Array (ROSA), Neutron Star Interior Composition Explorer (NICER) a Multiple User System for Earth Sensing (MUSES).

• Zdroj textu: SpaceX, NASA
  • Zdroj fotografií: NASA/Bill Ingalls

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka