Plameny v poušti: Orbital ATK otestovali únikový systém pro kosmickou loď Orion

19.06.2017 - Stanislav Mihulka

Statický test záchranné rakety lodi Orion dopadl na jedničku

Test únikového systému - Test raketového motoru systému v poušti Utahu

V poušti amerického státu Utah severně od Salt Lake City zaplály velké plameny a vyvalilo se mračno dýmu. Bylo to ale vše podle plánu. Společnost Orbital ATK totiž provedla test raketového motoru, který je klíčovou součástí únikového systému pro kosmickou loď Orion.

Byl to statický test, takže záchranný systém nikam neletěl. I tak to ale byla ohromující podívaná. K nebi vyšlehly plameny o délce až 30 metrů. V Orbital ATK, a také v NASA, pro kterou únikový systém vyvíjejí, jsou spokojeni. Test dopadl na výbornou. Byla to zábava, byl hezký den a vše se povedlo, jak inženýři očekávali.

Záchrana při startu

Raketový motor systému plápolal jen asi 5 sekund, přesně podle plánu. Úkolem únikového systému je okamžitě zareagovat v případě potíží během startu nosné rakety a mohutným odpálením odnést kosmickou loď s posádkou do bezpečné vzdálenosti. Na to by 5 sekund úplně stačilo.

TIP: Test boosterů superrakety SLS pohledem superkamery HiDyRS-X

Charlie Precourt, který má v Orbital ATK na starost pohonné systémy, si pochvaluje spolupráci s NASA a Lockheed Martin při vývoji systému, který zajišťuje bezpečnost astronautů. Bezpečí a pohodlí pro posádky kosmických letů je pro ně zásadní prioritou.

• Zdroj fotografií: Orbital ATK

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák