Vědci vytvořili první živé 3D tetování: Použili geneticky upravené bakterie

Na rozdíl od klasického tetování, může být nově vyvinuté živé tetování nadmíru užitečné. Lze z něj vytvořit nositelná lidská čidla a interaktivní displeje

07.12.2017 - Stanislav Mihulka

V dnešní době se objevuje spousta aplikací nositelné elektroniky. Pro nositelná zařízení jsou v tomto ohledu slibná elektronická tetování i technologie chytrých inkoustů. Tým MIT si pro vývoj nositelného materiálu zvolil bakteriální buňky

Bioinženýři Massachusettského technologického institutu nejprve geneticky upravili bakterie, a pak z nich pomocí nového postupu při 3D tisku vytvořili „živé tetování“.

TIP: Umělé srdce vyrobené pomocí 3D tiskárny bije, jako kdyby bylo živé

Právě bakterie jsou natolik odolné, že vydrží působení sil při tisku tryskou 3D tiskárny. Stejně tak se potvrdilo, že se bakterie cítí jako doma v hydrogelech, které jsou nezbytné pro přesný 3D tisk.

3D tetování vytvořené v MIT má podobu stromu, přičemž každá „větev“ stromu dokáže jiným způsobem reagovat na vnější podněty - chemické nebo molekulární sloučeniny. Techniku lze podle inženýrů MIT využít například k výrobě aktivních materiálů pro nositelná čidla a interaktivní displeje.

MIT, Advanced Materials