Nová studie: Mars je mnohem vyprahlejší než nejsušší místa na Zemi

Z údajů, které shromáždil rover Opportunity vyplývá, že život na povrchu Marsu nejspíš neexistuje. Rudá planeta je až příliš suchá

16.11.2016 - Martin Reichman

Přestože v dávné historii zřejmě tekla po povrchu Marsu voda a byly na něm i velká jezera, posledních několik milionů let je rudá planeta mimořádně vyprahlým místem. Dokonce mnohem sušším, než nejsušší místa na Zemi. Vyplývá to z dat shromážděných během 12 let trvající mise roveru Opportunity.

TIP: Slaná, ale tekoucí: NASA potvrdila kapalnou vodu na povrchu Marsu

Opportunity během své dlouhé mise prozkoumal několik železitých marsovských meteoritů v rovníkové oblasti Meridiani Planum. Z dat, které rover shromáždil vyplývá, že koroze probíhá na Marsu 10 až 10 tisíckrát pomaleji než v suchých pozemských pouštích.

Znamená to, že (pokud pomineme jedovatou solanku) minimálně posledních několik milionů let je Mars mimořádně vyprahlým světem bez kapky vody. Doposud přitom vědci předpokládali, že voda na Marsu naposledy tekla v průběhu poslední „doby ledové“, tedy před nějakými 200 až 400 tisíci lety. Nové zjištění je tak i špatnou zprávou nadějím na nalezení života na Marsu.

Nature Communications, University of Stirling