Supermasivní černá díra galaxie GSN 069 spořádá tři pořádná jídla denně

Vesmírné rentgenové observatoře objevily neobvyklé chování supermasivní černé díry

17.09.2019 - Stanislav Mihulka

Některé supermasivní černé díry jsou spíše klidné a na první pohled se v jejich okolí neděje nic moc zajímavého. Jiné jsou ale aktivní až moc a dělají pozoruhodné věci. To je i případ supermasivní černé díry v centru galaxie GSN 069, která v pravidelných intervalech vysílá záblesky rentgenového záření.

Zjistil to tým, který vedl Giovanni Minuitti z centra ESA Center of Astrobiology ve Španělsku. Badatelé zpracovali pozorování vesmírných observatoří Chandra a XMM Newton, které sledují oblohu v rentgenové oblasti spektra. Observatoře si této černé díry poprvé všimly na Štědrý den v roce 2018, později její rentgenové záblesky zaznamenaly ještě několikrát.

Tři velká jídla za den

Pozorování ukazují, že tato supermasivní černá díra odpaluje rentgenové erupce pravidelně, zhruba každých 9 hodin. Samotná černá díra má přitom hmotnost asi 400 tisíc Sluncí, náleží tedy spíše k těm menším supermasivním černým dírám. Galaxie GSN 069 je zase z těch bližších. Její vzdálenost činí asi 250 milionů světelných let.

TIP: Zažívací potíže ve vesmíru: Přejídání škodí i supermasivním černým dírám

Takové chování jsme u supermasivní černé díry zatím nepozorovali. Vědci se domnívají, že tato černá díra třikrát denně pohltí množství hmoty, které odpovídá asi čtyřem našim Měsícům. Zatím je záhadou, jaký konkrétní mechanismus je za takové „krmení“ zodpovědný. Nápadné opakování rentgenových výtrysků by ale v tomto případě prý nakonec mohlo přispět k vyřešení otázek kolem krmení supermasivních černých děr.