Výjimečný úspěch: Vědci přesně změřili pohyby hvězd v jiné galaxii

05.12.2017 - Stanislav Mihulka

Data Hubbleho teleskopu a observatoře Gaia posloužila ke změření pohybu hvězd v trpasličí galaxii Sochař

Malá galaxie ze souhvězdí Sochaře je od nás vzdálená 290 tisíc světelných let

Astronomové poprvé v historii detailně zmapovali 3D pohyb hvězd v jiné galaxii. Jde sice o blízkou trpasličí galaxii, i tak jde ale o ohromující úspěch, který by nám mohl prozradit mnoho zajímavého o formování galaxií ve vesmíru.

Tým nizozemských odborníků Kapteynova astronomického institutu a Leidenské observatoře použil k výzkumu data Hubbleova vesmírného teleskopu, a také evropské observatoře Gaia. S jejich pomocí změřili pohyb hvězd v trpasličí galaxii Sochař, vzdálené od nás 290 tisíc světelných let.

Pohyb hvězd ve 3D

Trpasličí galaxii v Sochaři tvoří stovky tisíc hvězd. Nizozemští astronomové zmapovali 3D pohyb desítky z nich. Dokázali to tak přesně, jako kdyby měřili pohyb člověka, který kráčí ve vzdálenosti jednoho světelného roku.

TIP: Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

Tato zajímavá galaxie je podobná primitivním galaxiím z počátku vesmíru. Vědci se domnívají, že obsahuje tolik temné hmoty, že jde o jeden z objektů s nejvyšším obsahem temné hmoty ve známém vesmíru. Je tedy velmi významná pro výzkum temné hmoty. I proto je zmapování pohybu hvězd této galaxie tak přínosné.

• Zdroj textu: Hubble Space Telescope
  • Zdroj fotografií: NASA / WikiSky

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka