Výjimečný úspěch: Vědci přesně změřili pohyby hvězd v jiné galaxii

Data Hubbleho teleskopu a observatoře Gaia posloužila ke změření pohybu hvězd v trpasličí galaxii Sochař

05.12.2017 - Stanislav Mihulka

Astronomové poprvé v historii detailně zmapovali 3D pohyb hvězd v jiné galaxii. Jde sice o blízkou trpasličí galaxii, i tak jde ale o ohromující úspěch, který by nám mohl prozradit mnoho zajímavého o formování galaxií ve vesmíru.

Tým nizozemských odborníků Kapteynova astronomického institutu a Leidenské observatoře použil k výzkumu data Hubbleova vesmírného teleskopu, a také evropské observatoře Gaia. S jejich pomocí změřili pohyb hvězd v trpasličí galaxii Sochař, vzdálené od nás 290 tisíc světelných let.

Pohyb hvězd ve 3D

Trpasličí galaxii v Sochaři tvoří stovky tisíc hvězd. Nizozemští astronomové zmapovali 3D pohyb desítky z nich. Dokázali to tak přesně, jako kdyby měřili pohyb člověka, který kráčí ve vzdálenosti jednoho světelného roku.

TIP: Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

Tato zajímavá galaxie je podobná primitivním galaxiím z počátku vesmíru. Vědci se domnívají, že obsahuje tolik temné hmoty, že jde o jeden z objektů s nejvyšším obsahem temné hmoty ve známém vesmíru. Je tedy velmi významná pro výzkum temné hmoty. I proto je zmapování pohybu hvězd této galaxie tak přínosné.

Hubble Space Telescope