Geneticky vylepšené slepice z Japonska snášejí cenný lék ve vejcích

11.10.2017 - Stanislav Mihulka

Chcete levně vyrábět drahé proteiny pro medicínu? Zkuste slepice

Vejce - Snůšky GM slepic by mohly snížit cenu drahých léčiv

Interferony jsou proteinové látky, které hrají velmi důležitou roli v regulaci a fungování imunitního systému. V těle je produkují především imunitní buňky, využívají se ale i jako léky v medicíně, hlavně proti virům a k upravení činnosti imunity.

Interferony jsou v dnešní době velice drahé. Pár mikrogramů interferonu beta, který se využívá například při léčbě autoimunitního onemocnění roztroušené sklerózy a podle některých studií má i protinádorové účinky, přijde v Japonsku na téměř 900 dolarů (téměř 20 tisíc Kč).

TIP: GMO proti opilství: Budeme léčit alkoholismus geneticky upraveným virem?

Japonští vědci proto vytvořili slepice, které jsou geneticky upravené tak, aby jejich vejce obsahovala právě interferon beta. Při dnešních cenách této látky jde o nefalšovaná „zlatá vejce“. Pokud se tyto slepice, které snášejí vejce s interferonem prakticky každý den, prosadí, tak by to mohlo významně snížit cenu léčby interferonem beta.