Juno pořídila nové snímky Jupiteru: Odhalují obří cyklóny nad jižním pólem

29.05.2017 - Redakce Tajemství vesmíru

<p>Snímek jižního pólu Jupitera pořídila ze vzdálenosti 52 000 kilometrů sonda Juno.</p>

Nové fotografie planety Jupiter zachytily jeho severní a jižní pól, chaotické jevy v atmosféře a cyklóny, které dosahují velikosti Země. Nové snímky ukazují, že v okolí obou pólů se pohybují cyklóny, nad nimž se objevují působivé polární záře, které jsou až tisíckrát silnější než ty pozemské. Vědcům se také podařilo vypozorovat řadu rozdílů mezi severním a jižním pólem.

Podle výzkumníků NASA na Jupiteru existují extrémně silná magnetická pole, která se nachází poměrně blízko povrchu atmosféry. Intenzita magnetického pole je navíc velmi proměnlivá v závislosti na konkrétním místě. Vědci předpokládají, že magnetismus vzniká vlivem pohybujících se vzdušných mas.

Mimořádně zajímavou podívanou má nabídnout příští přiblížení sondy Juno - 11. července má sonda prolétnout v blízkosti jednoho z nejpozoruhodnějších jevů Sluneční soustavy - Jupiterovy Velké rudé skvrny.

nasa.gov,