Překvapivý apetit: Dávní gigantičtí lenochodi si pochutnávali i na mase

11.10.2021 - Stanislav Mihulka

Jak se zdá, dávní obří lenochodi nebyli výhradními vegetariány, jako jejich dnešní příbuzní. Podle francouzských vědců šlo spíše o všežravce

<p>Nová rekonstrukce lenochoda <strong><em>Mylodon darwinii</em></strong>, požírajícího mršinu.</p>

Nová rekonstrukce lenochoda Mylodon darwinii, požírajícího mršinu.

Ikonický představitel megafauny, obří pozemní lenochod Mylodon darwinii, který žil na území dnešní Patagonie, vyhynul zhruba před 10 200 lety, shodou okolností po příchodu lidí. Pro odborníky vždy byl typickým býložravcem, sice velkým, ale jinak typickým ctitelem rostlinné stravy. Ostatně i dnešní lenochodi (a známe jich šest druhů) jsou vesměs vegetariáni. O predátorských schopnostech dávných lenochodů nic nenasvědčují ani nalezené kosterní pozůstatky.

Jak se ale ukazuje, vzhled kostry ještě nemusí nic znamenat. Badatelský tým, který vedla paleontoložka Julia Tejada z francouzské University of Montpellier, s překvapením zjistil, že se strava lenochodů Mylodon darwinii podstatně lišila od toho, čím se dnes živí jejich roztomile pomalí příbuzní.

Analýza chlupů

Vědci analyzovali chlupy ze dvou různých druhů fosilních pozemních lenochodů, pěti dnešních chudozubých savců (tedy lenochodů a jejich příbuzných) ze zoologických zahrad a osmi divoce žijících druhů všežravců. Zaměřili se přitom na izotopy dusíku obsažené v aminokyselinách, které vypovídají o typu stravy, jakou se daný tvor živí.

TIP: V Ekvádoru odkryli masový hrob obřích lenochodů z doby ledové

Z výsledků analýz vyšlo najevo, že lenochod Nothrotheriops shastensis, který byl o něco menší než Mylodon darwinii, žil na západě severní Ameriky a vyhynul zhruba ve stejnou dobu, byl zapřisáhlým býložravcem. Mylodon, který žil v chladnějším prostředí, si ale zřejmě přilepšoval na mršinách a když měl příležitost, nejspíš nepohrdl ani živou kořistí. Podle francouzských vědců tak nešlo o býložravce ale spíše o všežravce.