K čemu je ženám orgasmus? Evoluční záhada možná našla vysvětlení

07.08.2016 - Stanislav Mihulka

Ženský orgasmus měl zřejmě původně úplně jiný účel, než jaký má dnes

Ženy mohou mít orgasmus, stejně jako muži. Kolem ženského orgasmu ale stále zůstává celá řada nejasností. Třeba, jaký je vlastně evoluční význam orgasmu u žen?

V současnosti převažuje názor, že orgasmus žen je něco jako bradavky u mužů. Ženy citlivé bradavky potřebují a muži je mají proto, že patříme ke stejnému druhu. S orgasmem by to mělo být stejné, jen role pohlaví v tom jsou opačně.

Do záležitosti ženského orgasmu se ale vložili vědci z Yale. Dospěli k názoru, že ženský orgasmus v minulosti hrál významnou roli, jako spouštěč ovulace. Když totiž lidské ženy mají orgasmus, uvolní se jim do těla hormony oxytocin a prolaktin. Právě tohle ale u samic jiných druhů savců spouští ovulaci.

TIP: Mnoho žen má zkušenost se smutkem a slzami po sexu

Lidské ženy si během evoluce vyvinuly nezávislost na tomto typu spouštění ovulace. Ženský orgasmus převzal novou roli zajišťovat potěšení při sexu a utužovat tím partnerské svazky.

IFL Science, Journal of Experimental Zoology Part B: Molecular and Developmental Evolution