ALMA objevila probiotickou atmosféru v akrečním disku hvězdného mláděte

Díky radioteleskopům ALMA jsme poprvé objevili složitější organické molekuly v akrečním disku rodící se hvězdy

05.07.2017 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní tým astronomů, který vedl Chin-Fei Lee z institutu ASIAA (Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics) na Tchaj-wanu, objevil velmi zajímavé věci v akrečním disku kolem jedné protohvězdy.

Vědci k tomu použili soustavu radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v chilské poušti. Pozorovali s ní protohvězdu označovanou jako Herbig-Haro (HH) 212, což je objekt v souhvězdí Orionu, vzdálený od nás asi 1 300 světelných let. Jde o učiněné vesmírné mládě, protohvězda zřejmě není starší než 40 tisíc let. HH 212 stále ještě mohutně nasává hmotu z ohromného akrečního disku materiálu, který krouží kolem ní.

Disk plný organiky

Lee a jeho tým v akrečním disku protohvězdy, který jim připomíná kosmický hamburger, objevili komplexní organické molekuly. V akrečním disku je například metanol, methylmerkaptan nebo formamid. Odborníci se domnívají, že tyto molekuly slouží jako stavební kameny při vzniku složitějších biomolekul, jako jsou aminokyseliny nebo cukry.

TIP: Vesmírné chutě: Mladičkou planetární soustavu obklopuje kosmický hamburger

Objevené organické molekuly se zřejmě tvoří na povrchu ledových zrn v akrečním disku. Záře rodící se hvězdy je pak uvolňuje do prostoru v podobě plynu, který pak můžeme detekovat pomocí soustavy ALMA. A jednou z nich třeba vznikne nový život.

Academia Sinica