Arecibo přijde o prvenství: Čína dostavěla největší radioteleskop světa

Největší teleskop světa, s průměrem 500 metrů, je již dokončen. Do provozu má být uvedený letos v září

19.07.2016 - Stanislav Mihulka

Radioteleskop observatoře Arecibo v Portoriku má průměr 305 metrů. Od roku 1963 je největším jednoaparátovým radioteleskopem na světě. Jeho kralování se ale chýlí ke konci.

Nebeské oko

V čínské provincii Kuej-čou mu už déle než 5 let roste konkurent, který ho předčí v mnoha směrech. Je to radioteleskop Five hundred meter Aperture Spherical Telescope (FAST) a před pár dny instalovali poslední z jeho 4 450 panelů. Pokud vše půjde podle plánu, v ostrém provozu by měl radioteleskop FAST začít fungovat od září tohoto roku.

Radioteleskop FAST není jenom mnohem větší a citlivější než Arecibo. Jeho vylepšená technologie umožňuje sledovat mnohem větší kus oblohy. Podle čínské agentury National Astronomical Observatories of China (NAOC), která radioteleskop FAST navrhla, postavila a také ho vlastní, by FAST měl zůstat na prvním místě žebříčku největších jednoaparátových radioteleskopů 10 až 20 let.

TIP: Největší radioteleskop světa je těsně před dokončením: Jeho stavba trvala 5 let

Celkové náklady na výstavbu radioteleskopu se pohybují okolo 180 milionů dolarů (asi 4,4 miliardy Kč). Čínští vědci se už těší na celou řadu výzkumných programů, které budou zahrnovat průzkum neutrálního vodíku v Mléčné dráze, pátrání po slabých pulsarech, a také hledání případných signálů od mimozemských civilizací.

Chinese Academy of Sciences