Astronomický snímek dne: Hvězdy a prach Jižní koruny

19.10.2017 - redakce 100+1

Teleskopickou vyhlídku u severní hranice Jižní koruny ve vzdálenosti méně než 500 světelných let obývají modrá prachová oblaka a mladé energetické hvězdy. Světlo ze vzdálenějších hvězd v Mléčné dráze cloní prachová mračna. Světlo z jasných modrých hvězd v této oblasti se odráží od kosmického prachu a vytváří charakteristické modré světlo, jak je vidět ve výrazném komplexu reflexních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a IC 4812

Prach také odstiňuje hvězdy, které ještě teprve vznikají. Vlevo se kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis obtáčí menší nažloutlá mlhovina NGC 6729. Pod ní září oblouky a smyčky rázových vln obtékaných materiálem z nově vznikajících hvězd zvaných Herbig-Haroovy objekty. Na obloze toto pole měří asi jeden stupeň, což v odhadované vzdálenosti této nedaleké hvězdotvorné oblasti odpovídá téměř devíti světelným rokům.

• Zdroj textu: apod.nasa.gov
  • Zdroj fotografií: Eric Coles, Martin Pugh

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.