Astronomové objevili chemicky primitivní hvězdu v galaktickém halo

Nově objevená hvězda J0815+4729 nám přibližuje podmínky raného vesmíru

02.01.2018 - Stanislav Mihulka

Španělští astronomové identifikovali novou trpasličí hvězdu, která je bohatá na uhlík a zároveň extrémně chudá na ostatní těžší prvky. Hvězda nese označení J0815+4729 a nachází se v galaktickém halo Mléčné dráhy, ve vzdálenosti asi 32 600 světelných let od nás.

Nově objevená hvězda je zřejmě nejméně na železo bohatou hvězdou svého druhu, kterou známe. Chemicky primitivní hvězdy chudé na těžké prvky, jako je J0815+4729, jsou přitom důležité pro studium podmínek, jaké panovaly v raném vesmíru.

Hvězda z milionů prozkoumaných spekter

David S. Aguado ze španělské University of La Laguna na Tenerife a jeho tým na hvězdu narazili při analýze velkého objemu spektroskopických dat z různých zařízení. Zpracovali více než 2,5 milionu spekter z projektů Sloan Extension for Galactic Understanding and Exploration (SEGUE), Baryonic Oscillations Spectroscopic Survey (BOSS) a Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope (LAMOST).

TIP: Co je to galaktické halo a kde se nachází?

Aguado a spol. vytipovali asi stovku hvězd velmi chudých na těžší prvky, které pak následně pozorovali specializovanými přístroji na teleskopech observatoře Observatorio del Roque de los Muchachos na ostrově La Palma. Hvězdu J0815+4729 objevili mezi nimi.

Phys.org, arXiv