Astronomové objevili první exoplanetu s příznivými teplotami u klidné hvězdy

23.11.2017 - Martin Reichman

Vědci objevili exoplanetu o hmotnosti Země u hvězdy vzdálené pouhých 11 světelných let od nás

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.

Pouhých 11 světelných let od Země objevili vědci planetu o velikosti Země s příznivými teplotními podmínkami. Objev si připsal spektrograf HARPS, který bývá označován jako lovec exoplanet. Nově nalezené těleso dostalo označení Ross 128 b. V současnosti se jedná o druhou nejbližší známou extrasolární planetu s příhodnými teplotními podmínkami a vůbec první, která obíhá kolem málo aktivního červeného trpaslíka. To významně zvyšuje pravděpodobnost, že by těleso mohlo mít na povrchu vhodné podmínky pro udržení života.

„Náš objev je založen na více než desetiletém monitorování hvězdy pomocí spektrografu HARPS a unikátních metodách redukce i analýzy dat,“ vysvětluje Nicola Astudillo-Defru, spoluautorka článku prezentujícího výsledky.

Extrasolární soused

Červení trpaslíci jsou jedny z nejchladnějších, nejslabších, ale zároveň nejběžnějších hvězd ve vesmíru. Díky tomu jsou také vhodným cílem pro hledání extrasolárních planet, proto je vědci zkoumají stále častěji. Mnozí červení trpaslíci, včetně Proximy Centauri, jsou aktivními hvězdami s mohutnými eruptivními projevy, které vystavují jejich planety smrtícímu ultrafialovému a rentgenovému záření. Jak se však zdá, hvězda Ross 128 je mnohem klidnější, a tak by její planety mohly být nejbližším známým bezpečným útočištěm života.

Ačkoliv se hvězda Ross 128 v současnosti nachází ve vzdálenosti 11 světelných let od Země, pohybuje se směrem k nám a podle současných znalostí se za nějakých 79 tisíc let (což je z kosmického hlediska doslova okamžik) stane naším nejbližším hvězdným sousedem. Planeta Ross 128 b tak od Proximy b převezme pomyslnou korunu „Zemi nejbližší extrasolární planety“.

Na základě dat získaných pomocí HARPS členové týmu zjistili, že planeta Ross 128 b obíhá kolem své hvězdy 20× blíže než Země kolem Slunce. Přes tuto malou vzdálenost dostává planeta jen asi 1,38× více energie než Země. Díky chladné a slabé mateřské hvězdě, jejíž povrchová teplota je ve srovnání se Sluncem sotva poloviční, se odhadovaná rovnovážná teplota planety Ross 128 b pohybuje v rozmezí od -60 °C do +20 °C.

I když vědci, kteří se na objevu podíleli, pokládají planetu Ross 128 b za těleso „s vhodnými teplotními podmínkami“, zůstává otázkou, zda planeta leží uvnitř, vně, nebo na okraji takzvané obyvatelné zóny – oblasti kolem hvězdy, kde by na povrchu planety mohla existovat kapalná voda.

• Zdroj textu: Evropská jižní observatoř (ESO)
  • Zdroj fotografií: Evropská jižní observatoř (ESO)

Ve strážních věžích na vrcholcích hor sídlily dobře vyzbrojené posádky, které chránily horské průsmyky před nomádskými agresory.

Třetihorní tučňák Kumimanu biceae měřil asi 1,77 metru a vážil kolem 100 kilogramů.

O tom, že si karnevalové období hojnosti dokázali Benátčané nad míru užít, svědčí opakované zákazy reje masek

Měnící se vzdálenost Měsíce od Země

Formace Stuk kdesi nad východní frontou, zima 1943/1944

Switchblade od Samson Motors má být prvním létajícím sporťákem.