Astronomové objevili vzácnou hvězdu, která pulzuje v každém směru jinak

19.02.2017 - Stanislav Mihulka

Neobvyklá hvězda typu Delta Scuti pulzuje jednou za 2,5 hodiny. Navíc ve třech směrech a s různými oscilacemi

Delta Scuti - Hvězdy Delta Scuti náležejí k nejběžnějším proměnným hvězdám

Hvězdy typu Delta Scuti představují velkou skupinu proměnných hvězd z oblasti galaktického disku. Astronomové teď ale našli velmi vzácného představitele jednoho specifického druhu těchto hvězd.

Běžné hvězdy typu Delta Scuti pulzují, tedy mění jasnost, s krátkou periodou. Pokud v těchto pulzech hvězda mění jasnost výrazně, tak jde o hvězdu Delta Scuti s vysokou amplitudou.

Vzácnost mezi hvězdami Delta Scuti

Vědci americké Southern Methodist University nyní objevili hvězdu tohoto typu, která pulzuje v každém ze tří prostorových směrů, navíc s různými oscilacemi. Takovým hvězdám se říká Delta Scuti s vysokou amplitudou a trojitým módem, a v Mléčné dráze bychom je spočítali na prstech obou rukou. Vzácná hvězda dostala označení ROTSE1 J232056.45+345150.9, je od nás vzdálená 7 tisíc světelných let a pulzuje jednou za 2,5 hodiny.

TIP: RS Puppis: Cefeida, která pomáhá určovat vzdálenosti ve vesmíru

Pulzování jasnosti hvězdy je důsledkem rychlého rozpínání a opětovného smršťování hvězdy. Její horké vodíkové jádro má teplotu 15 milionů kelvinů a vnější slupky hvězdy se vlivem tohoto žáru roztáhnou. Během roztažení se vnější slupky ochladí, dojde k jejich smrštění vlivem gravitace hvězdy, a cyklus pulzu se může znovu opakovat.

• Zdroj textu: IFL Science, Southern Methodist University
  • Zdroj fotografií: Sylvain Cnudde LESIA / Observatoire de Paris

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák