Astronomové vymysleli, jak jednoduše zvážit supermasivní černou díru

31.07.2017 - Stanislav Mihulka

Kolik váží supermasivní černá díra? Postačí k tomu snímek její galaxie

Messier 81 - Galaxie M81 posloužila při testu nové metody měření hmoty černé díry

Supermasivní černé díry v centrech galaxií jsou ohromné. To víme jistě. Jejich přesné zvážení ale nebývá úplně jednoduché. Do této chvíle bylo zváženo 44 supermasivních černých děr ve spirálních galaxiích s pomocí pozorování hvězd nebo mračen plynu na oběžných drahách kolem příslušné černé díry. U dalších černých děr byly použity k odhadu hmotnosti jiné, méně spolehlivé metody.

Ben Davis ze Swinburn University v australském Melbourne a Marc Seigar z University of Minnesota v Duluthu ale vymysleli postup, kterým lze odvodit hmotnost supermasivní černé díry z tvaru spirálních ramen takové galaxie.

Nevíme přesně proč, ale funguje to

Vědci připouštějí, že přesně nevědí, jak hmotnost supermasivní černé díry působí na tvar spirálních ramen. Když ale tímto způsobem odvodili hmotnost černých děr v galaxiích, kde již astronomové jejich hmotnost znají, tak se ukázalo, že nové výpočty fungují dobře.

TIP: Srážka galaxií: Supermasivní černé díry požírají hvězdy s mnohem větší chutí

Davis se Seigarem tvrdí, že jejich metoda je srovnatelná, ne-li lepší, než dosavadní postupy. Teď se každý může podívat na snímek spirální galaxie a ihned si tipnout, jak hmotná je asi její centrální supermasivní černá díra.

• Zdroj textu: Swinburne University / Monthly Notices of the Royal Astronomical Society
  • Zdroj fotografií: Spitzer Space Telescope / Benjamin Davis

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.