Blue Origin je zpět: Raketa New Shepard vynesla do vesmíru nejstaršího astronauta

Bezmála po dvou letech se společnost Blue Origin vrací k pilotovaným suborbitálním letům. Raketa New Shepard tentokrát zamířila do vesmíru se šestičlennou posádkou.

23.05.2024 - Martin Reichman

Poprvé od předloňské havárie zamířila do vesmíru suborbitální raketa New Shepard. Šestičlenná posádka během nedělního letu dosáhla výšky 347 000 stop (více než 105 kilometrů) čímž překonala Kármánovu hranici považovanou za hranici mezi zemskou atmosférou a kosmickým prostorem.

Nejvýraznějším členem posádky byl devadesátiletý bývalý americký pilot, astronautský kandidát a sochař Ed Dwight, který se stal nejstarším astronautem na světě. Dwight během nedělního letu překonal Williama Shatnera, legendárního kapitána Jamese Kirka z Hvězdných válek, který se do vesmíru podíval v roce 2021.

Devadesátiletý Ed Dwight po návratu ze suborbitálního letu. (foto: Profimedia)

Dwightův let sponzorovala nezisková organizace Space for Humanity a nadace rodiny Jaisona a Jamie Robinsonových. Dalšími členy posádky byli podnikatelé a finančníci Mason Angel, Sylvain Chiron a Kenneth Hess, indický podnikatel a pilot Gopi Thotakura a bývalá účetní Carol Schallerová, trpící chronickým onemocněním. Celkově šlo již o sedmý pilotovaný let společnosti Blue Origin.