Čím je zajímavý Neptunův měsíc Triton?

09.09.2017 - Michal Švanda

Měsíc Triton - Triton, jak jej vyfotila sonda Voyager 2. Na pozadí planeta Neptun

Triton je největší přirozenou družicí Neptunu. Angličan William Lassell jej objevil před 170 lety, 10. října 1846, a pro astronomy je těleso zajímavé zejména ze tří hledisek. Za prvé jde o jediný velký měsíc v celém systému, který obíhá retrográdně, tedy proti smyslu rotace planety. V případě malých těles je to sice běžné, ale mezi velkými měsíci představuje Triton skutečnou výjimku. I kvůli tomu vědci usuzují, že se ve skutečnosti jedná o zachycený objekt Kuiperova pásu.

TIP: Triton: Jeden z nejpodivnějších měsíců ve Sluneční soustavě

Rovněž v důsledku neobvyklé dráhy je slapový vliv Neptunu na měsíc značný – vede ke ztrátě orbitálního momentu hybnosti, a tudíž k postupnému snižování oběžné vzdálenosti. Odborníci očekávají, že přibližně za 3,6 miliardy let dospěje Triton do kritického bodu, kdy jej slapy roztrhají. Měsíc sestávající převážně z ledu se tak dočasně zformuje do podoby jasného prstence kolem planety.

Ačkoliv Triton považujeme za nejchladnější těleso Sluneční soustavy, je vulkanicky aktivní. Na jeho povrchu nalezneme zejména gejzíry, pracovní látkou však není roztavená hornina jako na Zemi, ale voda. Bohužel, jediné zásadní údaje o Tritonu jsou už poněkud staršího data: Planetu navštívila pouze sonda Voyager 2, a to v roce 1989.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 11/2016
  • Zdroj fotografií: Wikipedie, NASA

Jezero Van ukrývá velkou stavbu z éry království Urartu

Druh alkoholu má význam pro náladu pijana

Jedovatou barvu plnou olova ochutnával, otrava byla otázkou času…

Střet kavalerie v bitvě u Náchoda 27. června 1866

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.