Co je Gouldův pás a kde se nachází?

02.09.2017 - Michal Švanda

Gouldův pás -<p>Tento temný oblak v souhvězdí Hada a Orla se od nás nachází 1 000–1 500 světelných let a tvoří součást Gouldova pásu</p>
Gouldův pás -

Jako Gouldův pás nebo také Gouldovu hvězdokupu označují astronomové neúplný prstenec hvězd o délce asi tří tisíc světelných let. Pás je oproti galaktické rovině skloněn přibližně o 20° a Slunce se nachází pouhých 325 světelných roků od jeho centra. Oblast obsahuje mnoho raných hvězd spektrálních typů O a B, včetně řady jasných stálic například ze souhvězdí Kefea, Zajíce či Štíra (včetně asociace Štír–Kentaur).

TIP: Oortovo mračno: Co se nachází za oběžnou dráhou Neptunu?

Se zmíněnou hvězdokupou se pojí i výskyt oblastí tvorby hvězd, jako je molekulový mrak v Orionu nebo asociace Kefeus OB2 a Perseus OB2. Stáří pásu vědci odhadují na pouhých 30–50 milionů let, jeho původ však neznají. Podle jedné z hypotéz se zformoval z obřího molekulového mračna ve slunečním okolí, jímž proletěl shluk temné hmoty. Existují pozorovací důkazy, že se podobné hvězdokupy nacházejí i v jiných galaxiích.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 11/2016