Reklama


Co je příčinou nekontrolovatelných záškubů před spaním a jak se jich vyvarovat?

03.12.2016 - redakce 100+1

Také se vám stává, že vám těsně před usnutím jakoby škubne noha nebo i celé tělo, a vy se probudíte?

Jak si užít spánek - Pokud chcete klidně spát, vyhněte se před usínáním veškerým stresům a stimulantům a pokuste se uvolnit.
Jak si užít spánek - Pokud chcete klidně spát, vyhněte se před usínáním veškerým stresům a stimulantům a pokuste se uvolnit.

Asi to znáte všichni – už téměř upadáte do sladkého snění, a najednou sebou tělo škubne, což vás probudí. Je to velmi nepříjemné, ale zároveň absolutně neškodné. Podle lékařů se jedná o tzv. myoklonii, tedy o svalový záškub, který prý částečně představuje odpověď těla na náš rušný život. Při usínání klesá tlak, snižuje se frekvence dechu a zpomaluje se srdeční rytmus; zároveň se zvolňuje mozková činnost a jednotlivé funkce našeho řídicího orgánu se postupně vypínají. To vše pak vyústí do fáze dřímoty.

TIP: Pět nejčastějších mýtů o spánku

Pokud na vás ale například doléhá stres z práce, před spaním jste sportovali nebo jste si dali třeba kávu, mozek vyšle tělu signál, že ještě nechce spát – že je potřeba pracovat –, a fáze předcházející spánku se tak naruší. Mozek je zkrátka zmatený, a když dá svalové soustavě pokyn k uvolnění, dojde naopak k cuknutí. Tělo se tedy tímto způsobem podvědomě brání spánku.

A jak nežádoucím záškubům předejít? Vyhněte se před usínáním veškerým stresům a stimulantům a pokuste se uvolnit.

  • Zdroj textu: 100+1 zahraniční zajímavost
  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama



Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Paříž je pojmenovaná podle keltského kmene známého jako Parisii. Nejstarší osídlení se datuje do roku 4200 př. n. l.

Cestování

Konopí stále častěji nachází uplatnění v medicíně

Věda

Odvedl krysař děti na Moravu?

Historie

Nejnovější test motoru pro nosnou raketu systému SLS

Vesmír
Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907